Implicarea părinților în sistemul școlar

Implicarea părinților în viața școlară este unul dintre obiectivele politicilor educaționale concepute și puse în aplicare în reformele trecute și cele din prezent. Atragerea părinților în vederea implicării în viața școlară este în momentul de față mai mult un deziderat decât o realitate deoarece școlile și sistemul educațional sunt incapabile de a face părinții să se simtă parte organică a sistemului care le educă copiii.

Așa arată datele obținute în urma studiilor derulate între anii 2007-2010 în Romania, ca parte a efortului comun al țărilor implicate în proiectul internațional ”Advancing Educational Inclusion and Quality in South-East Europe”, pentru a desprinde imaginea și situația participării și implicării părinților în viața școlară.

Întrebați ”De câte ori în timpul ultimului an școlar a fost invitat vreun membru al familiei dvs. la școală pentru a participa la ședințe de grup cu părinții sau cu clasa?” 57% dintre părinți au declarat că au fost invitați de mai mult de 3 ori la școală, 23% că acest lucru s-a întâmplat de 2-3 ori și 5 % doar o dată. Situația se schimbă dacă ne referim la întâlniri individuale cu privire la educația unui copil unde 60% dintre părinți declară că nu au fost invitați la școală, 19% de mai mult de 3 ori și 15% de 2-3 ori.

De asemenea, directorii școlilor preferă întâlnirile de grup cu părinții, dar au o preferință evidentă pentru întîlniri unde este prezent și dirigintele: 61% dintre directori au declarat că au avut mai mult de 3 ședințe în anul precedent.

Ședințele comune dintre directori, profesori și parinți sunt pur informative, informația în scris fiind slab reprezentată. 64% dintre părinți au declarat că nu au primit niciodată informații scrise despre progresul copilului lor, iar un procent alarmant de 82% dintre părinți au arătat că pe parcursul anului precedent nu au primit informații despre cum ar putea fi ajutat copilul lor să învețe, sau informații referitoare la școală, reguli sau conținutul lecțiilor. De asemenea, 82% dintre parinți nu au primit niciodată un newsletter (buletin de știri) al școlii sau al clasei. Întrebați dacă ”școala ar trebui să trimită astfel de informații părinților” cea mai mare parte a părinților (aproximativ 91%) a răspuns că școala ar trebui să facă acest lucru în toate domeniile referitoare la informațiile scrise.

Participarea în procesul decizional este poate cel mai important aspect în care părinții doresc să fie implicați. Acest lucru este dovedit de ponderea ridicată a părinților care consideră că ar trebui să fie întrebați despre bugetul școlii (83%), activitățile extracurriculare (89%), organizarea evenimentelor școlare (90%), sănătate și securitate (91%), activități educaționale (87%), violență și alte probleme de disciplină (83%), managementul școlar (81%). Imaginea de ansamblu este oarecum surprinzătoare deoarece părinții declară că sunt invitați la școlă, își comunică opțiunile, dar au sentimental că nu au realizat nimic. Directorii reclamă lipsă de interes din partea părinților dar, în același timp,  ei fac prea puțin pentru implicarea părinților în școală; părinții susțin că nu sunt consultați în principalele probleme ale managementului general al școlii.

Sursa: “Promovarea participării și calitatea în educație în Sud-Estul Europei/Advancing Educational Inclusion and Quality in South-East Europe”, http://www.see-educoop.net/aeiq/outputs/Knjiga%204%20LQ.pdf