Eşantioane, chestionare, baze de date, grafice, analize, interpretări… cu asta ne ocupăm noi timpul. Şi din moment ce citeşti acest articol, se pare că eşti interesat să îţi petreci puţin timp cu noi, adică să faci parte din eşantionul nostru… statistic vorbind.
Înainte de toate însă, consider că este necesar să îţi explic câte ceva despre ce înseamnă chestionarul, şi cum poţi să contribui la atingerea scopului final a muncii noastre, şi anume obţinerea unor rezultate pertinente, cât mai apropiate de adevăr.
Chestionarul este instrumentul de culegere a datelor cel mai des folosit în cercetările statistice, şi acest lucru nu este întâmplător. Economia de timp pentru cercetător, acordarea intimităţii persoanei care îl completează, lipsa presiunii de a da un răspuns în grabă sunt doar câteva avantaje pe care acest instrument le evidenţiază.
Ceea ce statisticianul nu poate controla este volumul şi calitatea informaţiei deţinute de către chestionat. Îţi propun aşadar să urmezi aceşti 3 paşi atunci când decizi să completezi chestionarul cu pricina:
- Acordă 15 minute din timpul tău pentru a te informa cu privire la profilul, obiectul de activitate, diversitatea ofertei şi preţurile companiei pentru care se desfăşoară sondajul; În cadrul chestionarului pot să apară întrebări unde să îţi exprimi opinia în ceea ce priveşte nivelul preţurilor, timpul de livrare, gama de produse pusă la dispoziţia cumpărătorului, serviciile de consultanţă şi service. Informându-te referitor la aceste detalii, vei putea să îţi expui o părere reală, şi astfel nu vei influenţa în mod negativ rezultatele cercetării.
- Citeşte cu atenţie întrebările şi nu te pripi să răspunzi; Relevanţa datelor culese este cel mai important lucru pentru noi, iar tu influenţezi acest aspect în momentul completării chestionarului. Acţiunea în sine nu necesită mult timp, acordă-i deci atenţia necesară.
- Răspunde la toate întrebările din chestionar (te încurajăm să răspunzi şi la cele deschise, care permit exprimarea opiniei proprii); Îţi sugerez acest lucru pentru a evita apariţia erorilor în cazul omisiunii unei întrebări. De asemenea, pentru persoanele care analizează datele, este important ca tu să fi răspuns la întregul set de întrebări.
Asta e tot. De restul ne ocupăm noi. Ceea ce mai trebuie să faci, este să verifici la finalul sondajului dacă şi noi ne-am făcut treaba la fel de bine ca şi tine. Intră pe Istoric Sondaje ca să vezi dacă părerea ta coincide cu părerea celorlalţi.